Tramwaje Śląskie podsumowały rok i planowały. Co w Chorzowie?

Chorzowianin 2014-01-09 | Komentarzy: 5
Przedstawiciele Tramwajów Śląskich podsumowali zakres zrealizowanych w 2013 roku inwestycji w infrastrukturę i tabor. Przedstawili także plany na ten rok. Zapytaliśmy o to, co będzie się działo w naszym mieście?
Tramwaje Śląskie podsumowały rok i planowały. Co w Chorzowie?

Modernizacja torowiska przy ul. Armii Krajowej | fot. chorzowianin.tv

Tramwaje Śląskie w 2013 roku prowadziły prace budowlane związane z 18 zadaniami. Zakończono realizację 5 z nich, w Bytomiu i Zabrzu. Łącznie w ubiegłym roku przebudowano ok. 27 km torowisk tramwajowych. W zakresie taboru tramwajowego do końca grudnia 2013 r. zmodernizowano 60 wagonów tramwajowych i dostarczono jeden nowy, częściowo niskopodłogowy. 29 nowych pojazdów zostanie dostarczone w 2014 r., zaplanowano także modernizację 15 wagonów typu 105 N.

- W projekcie znajduje się 27 zadań. Znaczna część nie została zakończona i będzie kontynuowana w tym roku – mówi Tadeusz Freisler, prezes Tramwajów Śląskich S.A.

Prace te dotyczą 13 zadań w tym m.in. modernizacji torowisk: w Katowicach od Wesołego Miasteczka do pętli zachodniej przy Stadionie Śląskim; na odcinku od przystanku Chorzów AKS do przystanku Chorzów Chopina; ul. Armii Krajowej od ul. Gałeczki do ul. Dąbrowskiego w Chorzowie; od skrzyżowania z ul. Dąbrowskiego do granic miasta Świętochłowice.

- Modernizacja ul. A. Krajowej jest daleko zaawansowana. Natężenie prac przewidziane jest jednak na ten rok. Wiąże się to z przebudową skrzyżowania przy wylocie Alei Bojowników o Wolność i Demokrację i ul. A. Krajowej. Dokończony zostanie również fragment w kierunku Świętochłowic – mówi T. Freisler.

W tym roku rozpocznie się dodatkowo realizacja pozostałych 9 zadań infrastrukturalnych, w tym m.in. modernizacja torowiska wbudowanego w jezdnię ul. Wolności od granic ze Świętochłowicami do ul. Bolesława Chrobrego w Chorzowie.

- Na obecnym etapie opracowywana jest dokumentacja prac. Szczegóły będziemy znali pod koniec lutego – informuje prezes.

Nie ukrywa przy tym, że mijanka na ul. Wolności zostanie. - Z uwagi na jednotorowe torowisko biegnące przez wiadukt mijanka będzie musiała, w jakimś stopniu, zostać utrzymana.

Zaplanowano także, w ramach tzw. II etapu, przebudowę torowiska w Rynku, co wiąże się z budową zintegrowanego centrum przesiadkowego.

- Zadanie to będzie realizowane przy udziale i współpracy z miastem Chorzów. Pozyskujemy dokumentację, chcemy jak najszybciej rozpocząć proces przetargowy, tak by w połowie roku rozpocząć prace – mówi T. Freisler.

Tramwaje Śląskie nie planują modernizacji torowiska przy ul. Hajduckiej. Jak podkreśla prezes spółki tego typu prace przeprowadzane są na odcinkach będących w zdecydowanie gorszym niż ten stanie.

T. Freisler zaznacza, że stosowane podczas modernizacji technologie są na miarę XXI wieku. - Docenia to już wielu mieszkańców aglomeracji. Po takich torowiskach jedzie się płynnie, elastycznie, a przede wszystkim tramwaj porusza się zdecydowanie ciszej.

W 2012 roku Tramwaje Śląskie S.A. rozpoczęły realizację projektu „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. Dzięki temu w sumie zmodernizowanych zostanie 46 km torowisk, rozbuduje się infrastruktura torowa i sieciowa, przybędzie 30 nowoczesnych tramwajów i 75 zmodernizowanych. Projekt wyceniono na ponad 651 mln zł, z czego 384 mln zł dofinansuje Unia Europejska.

Projekt podzielony jest na dwa podprojekty. Pierwszy realizowany jest przez Tramwaje Śląskie S.A., drugi przez Miasto Tychy i Tyskie Linie Trolejbusowe Sp. z o.o. Inwestycje realizowane w ramach podprojektu pierwszego zlokalizowane są na trzech tramwajowych ciągach komunikacyjnych, łączących główne miasta Aglomeracji Górnośląskiej (Bytom, Chorzów, Katowice, Ruda Śląska, Sosnowiec i Zabrze). Natomiast inwestycje realizowane w ramach podprojektu drugiego usytuowane są na terenie miasta Tychy.

W ubiegłym roku na realizacji zadania spółka zaoszczędziła ok. 110 mln zł. Część z tych środków będzie przeznaczona na nowe inwestycje oraz zakup nowych tramwajów.

wojz

Reklama:

Dyskusja:

~Marzyciel

IP: 31.61.*.*

2014-01-10 18:24:50

W Chorzowie przydaloby sie wyremontowac odcinki wzdluz Katowickiej od Rynku az do granicy Bytomia oraz torowisko na 3-go Maja. Marzy mi się budowa lini tramwajowej na poludniowe rejony Chorzowa Batorego.

~pieszy

IP: 89.79.*.*

2014-01-11 17:02:48

Może trzeba by przystosować dla ruchu pieszego z możliwością przejechania wózkiem przejście przez tory tramwajowe na linii 6 przy Erze. Teraz jest to bardzo karkołomne.

~Rafał Sudoł

IP: 89.107.*.*

2014-01-11 23:27:11

A ja wciąż czekam na szybką "6"-tkę. Na nic się to wszystko zda, jeśli tramwaje nie będą mieć zielonej fali i będą za każdym razem czekać u wylotu każdej z ulic. Możemy mieć najnowoczesniejsze wagony, ale poza tym trzeba to wszystko skoordynować, tak żeby dac trawmajom PRIORYTET! Wtedy podróż z Katowic do Bytomia będzie mogła trwać krócej niż 30 minut. Tylko wtedy trawmaje będa atrakcyjne, gdy będa miały własnie tę przewagę, iż będą szybkie!

~wrog tramwajów

IP: 83.242.*.*

2014-01-12 09:37:24

e tam tramwaje do likwidacji wczoraj tramwwaj potrącił kobietę w katowicach i jezdza za wolno niz busy np w busie 820 mozna se pooglądać laski z tarnowskich gór studentki jadace do katowic

~Klimek

IP: 83.27.*.*

2014-01-13 20:54:54

hej Sudoł trza wcześnie wstać by zdążyć na granie do kościoła w Katowicach ....??

Polityka plików "cookie"

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Więcej informacji można znaleźć w polityce prywatności.